Alla inlägg under april 2008

Av Åsa - 30 april 2008 11:24


Vi har haft lite problem i menageriet, vår Sanja är ju en outsider i gruppen. Hon trivs inte riktigt med de andra tre som brottas och buffar och nafsar varandra i benen och så. Häromdagen var hon med i hundgården, tyvärr så besvarar hon de andras lekinviter med att hugga i från stenhårt. Så jag gissar att vår alfatik Hera bestämde sig för att säga i från ordentligt. Nu har Sanja en del hål, de flesta inget allvarligt och de har läkt nu. Men hon har en ful, lång och djup reva i ena örat. Så pass djup att det bara är skinnet på andra sidan som håller i hop det. Eftersom vi var borta ett tag så hade det gått så lång tid att det inte var idé att åka till en veterinär och sy, vilket troligen varit det bästa. Tack och lov så varar det inte och verkar inte vara infekterat, men det vätskar en hel del och kläggar igen så jag får hålla på med alsolsprit och bomull och badda så att det håller sig öppet. Hon har så klart ont och det är lite ynkligt.

     Tråkigast av allt ar ju självfallet att det verkar som om vi får lov att placera om henne. Vi gillar ju henne, det är en så go vovva. Men faktum är att Sanja nog är en ensam hund som vill ha en alldeles egen människa att vara med hela tiden. Så jag suger lite på att formulera en annons efter en ensam kvinna som är förtids- eller pensionerad, som har hund vana och som vill ha en mycket trogen kompis i hälarna mest hela tiden...

     Inte är det nog med detta heller! Utan i går så satte hundarna i gång att tokskälla på ett sätt de inte brukar och när jag tittade ut så var det en stor och mycket ettrig huggorm i hundgården. Huvva! Så jag rusade ut och lyckades efter många om och men få ut ormskrället med en pinne. Den var så aggressiv att den ålade tillbaka in i hundgården och hotade hundarna flera gånger! Tack och lov kom sambon hem och lyckades att balansera i väg ormskrället på en pinne och förpassa den ut i skogen bortanför grannens tomt. Ingen av vovvarna var biten i alla fall, men de var upprörda och stirriga en lång stund efteråt. De tassade runt här inne i och var beredda att kasta sig undan och hoppade högt för katterna och allt möjligt en lång stund.

    

Av Åsa - 28 april 2008 23:32


... för att blogga i dag. Ska försöka ta lite nya bilder på djur och växter som kan pryda morgondagens inlägg! Förresten så har det börjat gro en massa fröer i växthuset såg jag idag.

Av Åsa - 27 april 2008 22:14


I går var vi i mörkaste småland och firade mamsens 70 årsdag. Kul att träffa min syster och bror och alla deras barn efter så lång tid. Jag är ju inte så släkttät så där... Min son och brorsans son är födda samma år och fann varandra så där direkt som de gör även om det är långt mellan gångerna. Nu när min unge har eget boende så planerade de genast in ett party så klart. Bra att de trivs och hittar på något! Det var en trevlig tillställning överlag, bra matni en trevlig lokal och alldeles lagom med tal och annat trams.

     Hera var inte road, orolig över alla människor och den nya miljön. Stackars Frost blir ju bilsjuk och gillar inte alls att åka långt. Han var rätt stirrig han med och ville inte alls äta middag när vi serverade det. Sanja och lilla Varga tog det med jämnmod turligt nog. Vi var väl lite oroliga över att Varga skulle fara illa i det tillstånd hon är, men det är ju en trygg och vettig vovva så det fungerade bra.

     Jag körde hem och vi var i säng först vid 03.30 Det har känts i dag och det har gått åt flera koppar kaffe för att vakna till. Ska bli skönt att krypa i säng nu snart.

     Det är en märkligt väder, varmt men liksom tryckande och fuktigt. Det kom några regnstänk på eftermiddagen men har hållig upp annars. Jag har inte varit ute och kollat växtligheten i växthuset idag, så det ska bli kul att se i morgon om några av alla fröer tittat upp! Känns som om jag är lite sen i år, men jag hoppas att det sätter fart och blir en bra sommar för en gångs skull.

Av Åsa - 25 april 2008 21:37


Tack och lov bara några futtiga stänk i eftermiddags, men himlen är gråtjock så det kommer säkert mera. Ganska skönt med tanke på att vi och alla hundarna ska bila till mamsens 70-års kalas i morgon.

     Idag har jag satt alla sådderna som lekt vinter i frysen, så nu återstår bara tomatsådd eller om jag ska ta och köpa några färdiga plantor. Det börjar väl bli i senaste laget att så...

     Har ägnat eftermiddagen åt hundvård, kloklippning och kamning. Det är helt sanslöst vad de fäller! Hera har släppt all underull och nu kommer täckhåren. Men det var ju väntat med tanke på att hon bott i hundgård och fått riktigt uselt torrfoder. Sanja slutar inte fälla, miljoner med små svarta otäcka hår överallt. Varga har börjat släppa underullen, små vita korta flygande fina stån, men jag fick loss en massa. Hälften av dem sitter på mig nu... Det är bara Frost som inte fäller, men han har en riktigt tunn päls. Nästan så att jag funderar på om han är felnärd han med. Vi trycker i honom mat och han bara växer på höjden och är tunn som en tråd. Avmaskning hjälpte inte ett endaste dugg. I och för sig så har jag läst mig till att huskys är tunna, men detta är ju löjligt! Blir det ingen bättring så får vi väl åka till veterinären och ivomeca honom.

   

Av Åsa - 24 april 2008 21:48


... är vår lilla Varga mest hela tiden! Magen växer och växer och hon verkar må mycket bättre nu och hon kräks inte så mycket längre. Nu får hon mat 4 gånger om dagen, valpisarna börjar ta plats och hon får inte i sig så stora portioner. Hon älskar i alla fall valpmaten från Royal Canin och det är så skönt för hon har ju petat i maten innan. De andra vovvarna är jätteavundsjuka, de får ju sin mat två gånger dagligen som vanligt.

     Var i Jönköping i dag och det var ett fantastiskt väder! Vi hittade en mycket bra pizzeria med uteservering och satt och njöt av vårsolen. Det var så stora portioner så att alla lämnade lite på tallriken. Dit kan man definitivt gå igen!

     Lizzy har äntligen fattat att hon kan komma och gå som hon vill här, men hon vägrar fortfarande att använda kattluckan. Nu säger hon till när hon vill ut och hon kommer snällt när jag ropar. Jag hoppas att detta innebär att hon avser att föda kattungarna inne i alla fall. Jag vet ju inte riktigt vilken vecka hon är i, men jag gissar på runt femte så där. Hon och Varga kanske får ungarna samtidigt! Vet inte huruvida de andra katterna är dräktiga inga synliga tecken ännu i alla fall. Öronmedlet har fungerat utmärkt på alla, inga kliande öron mera och jag får torka bort en del av joxet som kryper ut på dem.

     Skönt att det är fredag i morgon! Men tyvärr så ska det dra in en massa regn som stannar under helgen. Vi ska ju fira mamsens 70 årsdag på lördag, men hon har hyrt en lokal så det gör ju inget egentligen. Men man har blivit lite bortskämd av govädret vi haft sista vevkan. Jag hoppas verkligen att smhi har rätt för en gångs skull om att det ska bli en kanonfin sommar.

Av Åsa - 23 april 2008 22:20


... drabbades jag nog av i dag och sådde som en tok ute i växthuset! Jag som inte skulle så så mycket i år utan ta det lite lugnt - haha. Hittade en massa glömda fröer i gömmorna i växthuset så nu har de åkt i jorden. Bara de där fröerna som fortfarande ligger i frysboxen som är kvar och en massa tomatfröer förstås. Men det blir väl tid till det med.

     Tog lite bilder på vovvarna när de bänkade sig i sofforna efter att ha blivit insläppta från hundgården. Får se om det fungerar att få in bilderna nu...


Av Åsa - 23 april 2008 00:45


Idag har vi varit hos veterinären med Bilbo, hans ögon blev sämre igen trots behandling innan, så vi får göra om det. Tyvärr hade han också fått öronskabb, så vi fick köpa medicin till hela gänget, både katter och hundar för att vara säkra på att bli av med det. Synd bara att det ska bli så dyrt, hela kalaset gick på dryga 1800 kronor. Men då fick jag också köpa en peang, så nu har vi en sådan tills Varga ska valpa! Jag undrar om det inte är så att många inte tar sina djur till veterinären när de kanske borde just på grund av att det är så dyrt med medicinerna i synnerhet...

     På eftermiddagen åkte vi till min före detta granne, en riktig krutgumma på dryga 70 år. Hon har precis genomgått en svår operation för att få ett implantat i bröstet som hon blev av med på grund av cancer. Det blev tyvärr en infektion och hon hade nyligen kommit hem efter att ha varit inlagd ett par veckor. Så hon tar det lite lugnt med att flytta rosor och gräva upp flera spireabuskar i trädgården!!! Hon är en helt underbar och fantastisk människa, jag tycker så mycket om henne. Ett av skälen till att vi åkte dit är att jag skulle vilja att hon tog över våran Sanja, labradoren. Min vän har haft labrador innan och Sanja smälter inte riktigt in i flocken här, hon tycker att de andra hundarna är så häftiga och hemska. Vi får se vad det blir av det, nu har de träffats och ömsesidigt tycke uppstod. Fröet är sått och det är bara att hålla tummarna. Sanja skulle få det bra där, lulla runt i trädgården och ha en alldeles egen människa utan konkurrens av andra hundar.

     Jag har börjat dela på och plantera om mina saintpaulior, trots att vi faktiskt har gott om fönster här så skulle jag behöva göra som där vi bodde innan, sätta fönsterbrädorna på höjden! Det blir enorma mängder när alla småplantorna kommer i egna krukor. Jag köper och byter en hel del också så nytillströmningen är ständig.

    

Av Åsa - 21 april 2008 20:58


... vi har haft i dag! Ute i bara t-shirten och det var alldeles varmt och gott. Växterna exploderar i rabatterna och man blir alldeles glad av all färgprakt. Gick förbi en enorm vitsippsbacke med vita björkstammar och lyckades behärska mig från att bara kasta mig ner där! Så vackert att man nästan blir tårögd.

     Du milde nu lyckades jag få in en massa bilder men det går inte att skriva mellan eller under dem... jag är antagligen helidiot när det gäller det här.

     Var och shoppade loss på Granngården i dag, valpfoder från Royal Canin för Varga så att hon får i sig näringsriktig mat nu sista fyra veckorna av dräktigheten. Högproteinfoder till Hera och Frost som det bara inte går att få ett bra hull på. En massa mumsiga tuggben av råhud och så varsina stora rökta märgben som de legat och smaskat på i hundgården idag! Kattsand och nya vita leksaksmöss till Lizzy. Hon blir så glad när hon får leksaker att jag blir alldeles rörd.

     Lizzys mage växer också så den här gången ska hon väl äntligen vara med ungar. Det är dock för tidigt för att jag ska kunna känna några fosterrörelser ännu. Jag gissar att det är halvgånget.

  


Skapa flashcards